lørdag den 19. juli 2014

Confessions of a Cake Addict – Emma Kaufmann

Originaltitel: Confessions of a Cake Addict
Forfatter: Emma Kaufmann
Serie: -
Forlag: Dynamic Ebooks
Sider: 388
Udgivelsesår: 2013
Læst på: Engelsk
Dansk titel: Ikke oversat
Kilde: Købt







Første sætning: Oh my dear, dear Egg, I've done it.


***

Londoneren Kate Pickles har nået bunden. Hun er sjov, sød og talentfuld, men fuldstændig uvidende om alle de skønne ting, der sker for hende. Dag efter dag brokker hun sig til sin søster Laurie i Sydney, Australien, over at hendes chef er ond mod hende og hendes bedste veninde Eva scorer den ende lækre fyr efter den anden mens Kate ender med at date fjolser og trøstespise kager. Hun udøser sine hjertekvaler til Laurie i en række breve og emails, mens hun håber på at hendes søster giver hende ret i at hun virkelig er et fjols, når det kommer til kærlighed.

Men Kates liv ændrer sig drastisk da hun på en tur til Wien med glamourøse Eva falder for en sexet østriger og pludselig bliver en del af produktionen til en Bollywood film.

***

Kender I det der med at man, når man har færdiglæst en bog, giver den en rating og så senere egentlig fortryder den rating, man gav? Når det sker for mig, vælger jeg at beholde den oprindelig rating, fordi jeg jo må have haft en årsag, selvom jeg (som i dette tilfælde) egentlig ikke længere synes den passer. I dette tilfælde burde Confessions of a Cake Addict kun have haft 1 stjerne og jeg kan simpelthen ikke huske, hvorfor jeg valgte at give den 2!

Når man vælger at skrive en bog, der skal foregå i brevform, er man simpelthen nødt til at overveje, hvordan brevform fungerer. Det er komplet urealistisk at historien er fortalt i brevform primært fra Kate og alligevel bliver fortalt som om det havde været en helt almindelig bog. Så lange breve nægter jeg at tro at hun ville skrive og så god en hukommelse er der bare ingen der har! Man kan simpelthen ikke huske alt i så gode detaljer og huske hele samtaler. For mig blev hele brevformen derfor irriterende og afbrydende og jeg ville langt hellere enten have undværet det eller have haft realistiske breve!

Historien er så gennemskuelig og langt ude at den føltes uendelig lang at læse. Jeg sad bare og ventede på de ting, jeg vidste ville komme og rullede øjne af den ene kliché og dumhed efter den anden. Kate er en forfærdelig hovedperson. Hun er pinlig, dum og lærer ikke af sine fejl. Hun teer sig tåbeligt og det er som om Emma Kaufmann har forsøgt at gøre hende Bridget-Jones-sjov-og-klodset uden at det på nogen måde lykkedes. Titlen fungerer heller ikke for mig. Kate virker ikke som nogen 'cake addict', for selvom kage bliver nævnt nogle gange, er det langtfra på en overdrevet må-have-kage-agtig måde.

Den eneste del af historien, jeg faktisk rigtig godt kunne lide, var historien om Bollywood film-produktionen. Personerne var morsomme, ideen bag var morsom og det hele var kaotisk og underligt på den helt rigtig måde. Men derudover har jeg ingen ros til Confessions of a Cake Addict, desværre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar