fredag den 3. april 2015

Stålhjerte - Brandon Sanderson

Originaltitel: Steelheart
Forfatter: Brandon Sanderson
Serie: Reckoners #1
Forlag: DreamLitt
Sider: 376
Udgivelsesår: 2015
Læst på: Dansk
Dansk titel: Stålhjerte
Kilde: DreamLitt








Første sætning: Jeg har set Stålhjerte bløde.

***

I en nær fremtid har nogle mennesker fået særlige evner. De er forvandlet til episke, som styrer verden med hård hånd. Det tidligere Chicago er henlagt i evigt mørke og regeres hensynsløst af en af de mest magtfulde episke i verden, Stålhjerte.

En lille gruppe frihedskæmpere nægter dog at underlægge sig de episkes styre og forsøger at udkæmpe en næsten umulig kamp mod overmagten. Da den unge David slutter sig til "Fortropperne" ændres magtbalancen, for David bærer på en hemmelighed, der kan være med til at styrte Stålhjertes regime.

***

Kender I det der med at man har hørt en forfatter blive lovprist igen og igen, man har købt en (eller flere...) bøger af vedkommende og alligevel er man ikke nået til at få læst nogle af dem endnu? Sådan har jeg det med Brandon Sanderson. ALLE elsker ham og især hans skrivestil, så mine forventninger var, selvfølgelig, uendeligt høje, men jeg må indrømme at jeg valgte at nedtone dem lidt, da jeg fik bogen på dansk - ofte føler jeg at de danske oversættelser slet ikke lever op til hypen omkring skrivestilen på engelsk. Heldigvis er Stålhjerte ret godt oversat og jeg må give fankoret ret: Brandon Sanderson kan skrive!

Jeg elsker hele superhelte-delen og jeg kan ikke mindes nogensinde at have læst noget, ligesom denne bog. Plottet er originalt og spændende. Jeg elsker persongalleriet, deres hemmeligheder og at vi langsom kommer til at kende dem. De er så forskellige og interessante, men David er altså min yndlings - han er så fantastisk akavet og sjov. Hans idiotiske forsøg på metaforer var præcis dumt nok til at være gode fundet på. Jeg elsker overvejelserne omkring det gode og det onde, som David har og som man fornemmer hos de andre i gruppen også. Jeg elsker de mange action-scener og den konstante suspense holdt min opmærksomhed fanget, selv i det scener jeg ikke synes, var vildt spændende. Selv om bogen ikke kun var actionscene på actionscene, fornemmede man hele tiden den overhængende fare og de fremtidige trusler, og planlægningen af missioner var tilpas spændende til at det alligevel føles som en lang actionbog. Der er så mange skønne ting ved Stålhjerte at de fuldstændig overskygger de ting, jeg ikke brød mig særlig meget om og derfor stadig sikrer bogen 5 stjerner.

Men vi er de gode, sagde jeg til mig selv, brød hul i væggen og lod Megan smutte igennem først. Selvfølgelig, hvilken terrorist tænkte ikke om sig selv, at han eller hun var en af de gode?

Der er et par af oversættelserne, jeg synes var lidt kiksede, men eftersom jeg ikke kender original-ordene, kan jeg  jo ikke sige om det rent faktisk var oversættelserne eller udtrykkene, jeg ikke brød mig om. Desuden var der lige lidt for mange våben-forklaring som blev lidt kedelige i længden. Alligevel får bogen 5 stjerner, for jeg var underholdt hele vejen igennem og slutningen var intet mindre end fantastisk!

Jeg troede, jeg havde gennemskuet plottet, men det viste sig at jeg slet ikke anede noget som helst og jeg er ret vild med at blive overrasket på den måde. Selvom bogen egentlig giver en ganske god afslutning, er der stadig en form for semi-plottwist, der gør at jeg har lyst til at få fingrene i den næste bog NU! Jeg glæder mig i hvert fald til at læse den næste i serien og jeg glæder mig helt vildt til at få læst mere af Brandon Sanderson.

8 kommentarer:

  1. Tak for anmeldelsen - Mie Møller er i gang med oversættelsen af Firefight, som vi håber at sende på gaden i slutningen af september.

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh, det lyder fantastisk - selvom der stadig er alt for lang tid til september ;)

      Slet
  2. Fed anmeldelse! Det er også en bog, jeg regner med at læse på et tidspunkt (men nok i den engelske udgave).

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg godt forstå - jeg foretrækker selv originalsproget ;) Og tak :)

      Slet
  3. Det er den slags anmeldelser der gør mig glad for at jeg har den engelske udgave stående hjemme på hylden, der bare venter på at jeg skal få den læst 😄

    SvarSlet
    Svar
    1. LÆS DEN! :D Jeg er sikker på, du vil synes om den :D

      Slet
  4. Skønt at du også kan lide Brandon Sanderson. Selvom jeg synes Stålhjerte var god, så holder jeg stadig endnu mere af hans fantasy-bøger.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har The Final Empire til at stå og vente på mig, så det er dejligt at høre at den er endnu bedre end Stålhjerte :D

      Slet