lørdag den 7. april 2012

"Skygger" Henriette Rostrup

Titel: Skygger
Forfatter: Henriette Rostrup
Forlag: Rosinante
Sider: 300
Sprog: Dansk
Bedømmelse: 2/5


Fra bagsiden: En mørk aften bliver en dreng kørt ihjel på Nørrebro. Det er et uheld, men kvinden bag rattet vælger impulsivt at køre fra gerningsstedet.
Flugtbilisten er lokalpolitikeren Benedikte, og der er ingen vidner ud over den 14-årige palæstinensiske pige Rana, som stikker af, før politiet ankommer. Ranas lærer Lilja opdager, at Rana har overværet ulykken og forsøger at nærme sig den unge pige. Også Benedikte kredser om Rana, efterhånden som hun ødelægges af skyldfølelse og sorg over at have dræbt et barn.

Skygger stod på en af mine bogudfordringslister i år og jeg valgte at låne den på biblioteket, fremfor at købe den. Det er jeg glad for!

Den er skrevet på en måde, der irriterer mig grusomt. De korte sætning og nutidsformen gjorde min læselyst meget lille. Desuden sker der ind imellem så hurtige skift mellem personerne, at det er svært at overskue, hvem det er, man følger. Samtidig irriterer Benedikte mig bare så meget. Jeg har meget svært ved at se, at hun kan være politiker, når hun ikke kan se længere end sin egen næsetid og ikke kan handle forsvarligt i en krisesituation. Hendes egoisme og mangel på selvopretholdelse er bare for meget for mig.

Skygger er fyldt med tragiske personer, der på hver sin måder forsøger at komme igennem livet uden egentlig at leve.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar