mandag den 16. april 2012

"Kampen om tronen" - George R.R. Martin

Titel: Kampen om tronen
Forfatter: George R.R. Martin
Serie: En sang om Is og Ild #1
Forlag: Gyldendal
Sider: 722
Sprog: Dansk
Bedømmelse: 5/5


Fra bagsiden: I en verden, hvor vintrene kan vare årtier, er de adelige huse i konstant konflikt om magten, og kampen er hård i det skånselsløse spil om tronen.
Samtidig truer mørke kræfter fra nord, og på den anden side af havet forbereder arvingen til den tidligere myrdede konge sig på at erobre sit land tilbage.
Den ansete familie Stark bliver ufrivilligt inddraget i stridighederne, der udvikler sig til et drama om ære og kærlighed af shakespeareske dimensioner.
Kampen om tronen er en åndeløst spændende fortælling om konger og dronninger, riddere, et barbarisk hestefolk og hensynsløse krigere. Om ondskab og svaghed, forræderi og afgrundsdyb loyalitet.

Den her bog er FANTASTISK! Intet mindre. Den fortjener alt det ros, den har fået og jeg glæder mig, til at læse den næste i serien.

Man følger ikke færre end 8 personer gennem bogen uden at det på noget tidspunkt bliver uoverskueligt eller forvirrende. Faktisk synes jeg, det var overraskende nemt at holde styr på de mange forskellige personer, til trods for at der er virkelig mange andre end de 8, man følger (og jeg er altså normalt virkelig dårlig til at huske de forskellige personer fra hinanden).

George R.R. Martin har ry for ikke at skåne sine personer og det er fuldstændig rigtigt. Desuden gør han det meget svært ubetinget at hade de onde og elske de gode, for det er svært at vide, hvem der er god og hvem der er ond. Han har så mange nuancer med over. Der er baggrund for de forskellige handlinger og følelser hos alle.

Sproget er flydende og let og jeg forsvandt fuldstændig ind i bogen, når jeg læste den. Det var ikke muligt for mig lige at tage et kapitel inden sengetid, for jeg var nødt til at vide, hvad der skete på den næste side og i det næste kapitel.

Som et sidste plus kommer "ekstramaterialet" bagerst. Her er flere sider, hvor de forskellige familie er beskrevet kort, deres mærke og citat samt familiemedlemmer. Det giver lige det sidste for mig og får hele historien til at virke meget mere realistisk. Fantastisk ide!

Jeg synes slet ikke, jeg kan rose bogen nok og jeg vil opfordre alle til at læse den!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar