søndag den 3. juni 2012

Vampyrkongen - J.R. Ward

Titel: Vampyrkongen
Forfatter: J.R. Ward
Serie: The Black Dagger Brotherhood #1
Forlag: Tellerup
Sider: 607
Sprog: Dansk
Bedømmelse: 5/5





Fra bagsiden: I ly af mørket ulmer en ældgammel krig mellem vampyrer og deres fjender. Kun én gruppe kan redde vampyrarten: Black Dagger Brotherhood. For Broderskabets leder, Wrath, handler krigen ikke kun om at dræbe artens fjender, men også om at hævne den grufulde skæbne der overgik hans forældre for flere hundrede år siden. Da Wraths bror bliver brutalt myrdet, må Wrath tage ansvaret for hans efterladte datter: en smuk menneskekvinde, der er uvidende om den verden hun snart skal blive en del af...

Først et lille minus omkring bogen: Det irriterer mig helt vildt, at der ikke på noget tidspunkt bliver forklaret, hvorfor de hedder Black Dagger Brotherhood. Der burde vel være en form for symbol?

Det er også min eneste kritik af Vampyrkongen. Det er dejligt forfriskende med voksne vampyrer, hvor sex, blod og vold er en del af hverdagen. Det er Twilight for voksne og det er præcis, hvad vampyrgenren har manglet. Humoren passer perfekt til mig og jeg sad flere gange og grinede højt.
"Må jeg have lov til at bede om en tjeneste?" spurgte butleren. Den Normale nikkede energisk. "Hvis du kommer med en bakke mere af dem her, så vil vi dræbe hvad som helst for dig." Den fyr var nok alligevel ikke helt normal. Kun set i forhold til de andre. Butleren smilede som om han var rørt. "Hvis I har tænkt jer at søle mennesket til i blod, ville I så ikke være rare at gøre det i baghaven?" (Vampyrkongen s. 407-408)
Man skal som læser være forberedt på et ret hårdt sprog med en del bandeord, men det fungerer perfekt i historien og virker ikke på noget tidspunkt forceret. J.R. Ward skriver fantastisk og jeg glæder mig til at læse den næste i serien.


6 kommentarer:

  1. Skøn anmeldelse, nu bliver jeg endnu mere vild efter at læse den :P Alle siger at den er mega god, så nu kan jeg snart ikke udsætte det mere ;)

    SvarSlet
  2. Den er virkelig også fantastisk! Glæder mig til at læse, hvad du synes om den ;)

    SvarSlet
  3. Hej. Fin anmeldelse af en fantastisk bog. Dine tanker om den var præcis de samme som jeg havde, da jeg læste den for første gang.

    Ang. hvorfor de hedder Black Dagger Brotherhood. Der findes en ordforklaring bagerst i bogen hvor jeg synes det bliver forklaret. I de engelske udgaver findes ordforklaringen forrest i hver bog, men Tellerup har altså valgt at putte den bagerst hvilket der også står først i bogen.

    Jeg er kæmpe fan af serien og har købt og læst de første 10 bøger på engelsk. Jeg køber også de danske for at støtte den gode sag og så synes jeg det er sjovt at sammenligne dem med de originale.

    Har du forresten set at bog nr. 3 med titlen "Blodslaven" udkommer den 21. november? :-D Jeg har været noget skuffet over de to første danske titler. Denne gang synes jeg rigtigt godt om den! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej
      Jeg har godt nok læst ordforklaringen og jeg synes den er fin til at forklare, hvorfor de er som de er. Det er mere betydning af Black Dagger jeg er interesseret i, for jeg kan ikke mindes at have læst noget om en sort dolk :)

      Jeg er også allerede vildt forelsket og har planer om at købe dem alle på engelsk og få den fulde oplevelse (for selvom de danske oversættelser er gode, går der altid noget tabt).

      Jeg glæder mig til den næste kommer og den står på min julegave-ønskeliste :)
      Jeg synes dog, det er en skam at alle de engelske titler hænger sammen i form af ordet 'lover' og at de danske ikke på samme måde hænger sammen! Småting, jeg ved det, men det ville have bundet bøgerne sammen på en helt anden måde :)

      Slet
    2. Hej :)

      Jeg elskede seriøst den her bog, og har læst den op til flere gange :)
      Jeg blev desuden udtålmodig, og læste dem på engelsk, så nu mangler jeg kun at læse "Lover Reborn" og "Lover at last" - som snart kommer ud! :D
      Blodslaven var også en af mine yndlings :)

      Ang. hvorfor de hedder "The Black Dagger Brotherhood", så er det den danske oversættelse, der ikke forklarer så godt :) De hedder "The Black Dagger Brotherhood", (vist nok) fordi de får sorte daggerter udleveret, og specielt lavet, af _______ (vil ikke ødelægge det for nogen), og det er de daggerter de bruger til at slå elementorene ihjel med :) Ville mene, at det er derfor ;)

      (Omkring titlerne, så er jeg enig - men til gengæld synes jeg de danske har et meget flottere cover)

      Rigtig god anmeldelse! :D

      Slet
    3. Mange tak ;D

      Jeg har endnu kun læst den første og jeg aner faktisk ikke hvorfor, for den var jo helt fantastisk! Jeg må snart få læst nogle flere. Jeg har også overvejet at skaffe dem på engelsk, men de engelske covers er bare virkelig ikke særlig pæne! De danske er altså de flotteste ;)

      Ej, hvor er det skønt at du giver en forklaring, tusinde tak!!! Måske det stod i bogen og jeg bare missede det, men det var i hvert fald dejligt med en grund ;)

      Slet