onsdag den 29. august 2012

Leviathan - Paul Auster

Titel: Leviathan
Forfatter: Paul Auster
Serie: -
Forlag: Per Kofod
Sider: 398
Sprog: Dansk
Bedømmelse: 4/5


Fra bagsiden: 'For seks dage siden sprængte en mand sig selv i luften i en vejkant i det nordlige Wisconsin'. Sådan begynder historien om Benjamin Sachs, og den fortælles af hans bedste ven, Peer Aaron. Aarons eneste hensigt er at fortælle sandheden og bevare den, før de mennesker, som efterforsker sagen, opfinder deres egen historie. De spor Aaron har at gå efter, er de små mysterier, som findes i ethvert liv. Sachs' historier er en labyrint af flertydige tegn, hvor løgn krydser sandhed og alt afhænger af fortolkning. Sachs havde et ægteskab som Aaron misundte ham, samt en vennekreds, de delte. Og pludselig, efter et fald med næsten dødelig udgang - som måske og måske ikke var forsætlig - forsvinder Sachs. Nu og da dukker han ud af intetheden, taler manisk, og forsvinder igen - på jagt efter nåde eller frelse, og slave af et ideal.

Der er så mange små historier og så mange menneskers liv beskrevet i den her bog, at det er et under, den ikke er større. Paul Auster har formået at skabe en bog om en masse mennesker og den måde, deres liv er flettet ind i hinanden på, uden nogensinde at miste fokus på den vigtigste person: Benjamin Sachs.

Auster skriver let og levende og tiden flyver mens man dykker ned i historien og forsøger at optrævle grunden til, at Peter Aaron ved ,at det er Sachs, der er sprængt i luften og hvorfor Sachs gjorde det.

Jeg har kun to kritikpunkter omkring bogen. For det første irriterede det mig grænseløst, at der blev skrevet 'knæppede'. Ikke nok med at det er et grimt ord, men det gør det da ikke pænere, at det er skrevet forkert!
Desuden føler jeg ikke rigtig, jeg kommer under huden på Peter Aaron. Hele historien er fortalt så let, at man ikke skulle tro den omhandlede ham selv. Det føles som en betragtning og genfortælling af en andens liv. Jeg mangler noget dybde og lidt følelse fra hans side.

Til trods for kritikpunkterne er det en god bog, jeg klart kan anbefale og det er nok ikke sidste gang jeg læser Paul Auster.

4 kommentarer:

  1. Hehe, undskyld jeg først svarer nu, men vi er faktisk netop kommet hjem fra rejsen - den var helt igennem fantastisk!

    Jeres billeder er da smukke. Og din kjole er bare så fin!!! - min er slet ikke i den stil, det var jo bare en hvid sommerkjole, så der er ikke meget brude-agtigt over min... Men den er fin, og den var dejlig let at have på, på selve dagen - vi havde jo en ufatteligt varm dag...

    Hehe, der er mange som har problemer med at se naturlige ud på billeder, men min mand (uhh, det ord giver mig stadig sommerfugle i manven - min mand), er heldigvis ikke en af dem, men han kommer også fra en familie hvor de tager billeder af alt og alle - det skulle jeg lige vænne mig til da jeg mødte ham, men det går da bedre og bedre. Griner.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ih hvor dejligt at I havde en god tur :D Er slet ikke misundelige eller noget ;)
      Mange tak, kan godt forstå du valgte en fin sommerkjole, min kjole var ganske forfærdelig varm at gå i og jeg kogte under selve vielsen i det lille rum med alle de mennesker.

      Håber der måske kommer et par billeder på af jer :D
      Jeg kan stadig ikke kalde ham min mand uden at føle mig fjollet, så kalder ham stadig min kæreste ;)

      Slet
  2. Ja, de er virkelig flotte de andre covers også - og jeg kan godt se hvad du mener med, at de ligner snyders lidt. Sjovt, det havde jeg ikke set før nu. =)

    Jeg har købt dem (aka. etteren) i denne udgave, fordi det er en hardback - jeg vil sku gå langt for at få bogen i hardback i stedet for paperback - laughs. De er tungere, og jeg ender nok med at få rygproblemer af at slæbe rundt på dem, men jeg ELSKER hardbacks, og at de holder bedre. =)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg elsker også hardback men ofte skal der et specielt cover eller en højt elsket bog til før jeg gider bruge pengene på det. Jeg kan jo næsten få 2 paperbacks for 1 hardbacks pris :D

      Slet