søndag den 19. august 2012

The Emerald Talisman - Brenda Pandos

Titel: The Emerald Talisman
Forfatter: Brenda Pandos
Serie: Talisman #1
Forlag: Obsidian Mountain
Sider: 269
Sprog: Engelsk
Bedømmelse: 2/5


Julia Parker vil gerne være en helt normal teenager, men det er svært, når man har evnen til fuldstændig empati - Julia kan fornemme andres humør og lyster som var det hendes egne. Det gør dating og venskab svært, men Julia har nogle få venner. En sen aften kører hun hjem fra arbejde, men løber tør for benzin og bestemmer sig for at skyde genvej gennem skoven for at komme hurtigt hjem. Her bliver hun angrebet af noget med en voldsom blodlyst, der skræmmer hende så voldsomt, at hun snubler ud over en skrænt. Heldigvis bliver hun reddet af en fremmed, men meget lækker fyr, der bærer hende hjem. Herefter oplever Julia flere gange blodlysten uden dog at vide, hvor den kommer fra og flere unge fra hendes skole begynder at forsvinde sporløst.

Julia er en frygtelig irriterende hovedperson. Hun har ondt af sig selv konstant og hele verden er åbenbart efter hende. Og kærlighedsmæssigt er hun helt rundt på gulvet: Seriøst, hun falder ned af en skrænt, er sikker på hun skal dø, bliver reddet af en lækker fyr, der bærer hende hjem og lover at komme og tjekke op på hende - og da han så ikke kommer, går hun helt ned med hjertesorger og skriver et langt brev til ham for at 'komme videre' som hun så smider ud over skrænten, hvor de mødtes for at fuldende cirklen. Hvor efter hun møder en anden fyr, Phil, som hun egentlig også godt kan lide, men han har en kæreste og hun er jo faktisk også stadig vild med Nicholas (ham, der reddede hende). Der er en stor omgang teenage-jeg-kan-ikke-leve-uden-dig-selvom-jeg-ikke-kender-dig-og-vi-først-lige-har-mødt-hinanden-overgearet-kærlighed-ved-første-blik.

Nicholas er en meget mere spændende person og han rummer en del mere dybde end Julia. Vi får afsløret en smule af hans fortid, men jeg ville gerne have hørt mere, især omkring hans far.

Den talisman, bogen er opkaldt efter, hører vi meget lidt til. Den bliver nævnt kort i starten, men ellers hører vi først til den i slutningen af bogen. Det synes jeg, var ret underligt, men jeg antager at den spiller en større rolle i de to næste bøger.

Sproget i bogen er meget beskrivende og alt er fortalt ned til mindste detalje. Ligeledes er alle handlinger begrundet og forklaret så intet er overladt til læseren. Det gør bogen til en meget lang oplevelse, hvor man føler sig lidt dum.

Det vigtigste bogen manglede, var dog humor. Nicholas bibringer en smule og han er den eneste grund til den 'høje' karakter, bogen har fået. Men bogen er desværre meget lang, når det eneste man læser om, er hvor svært det er at være Julia!

4 kommentarer:

  1. GUD hvor jeg elsker beskrivelser som denne : "teenage-jeg-kan-ikke-leve-uden-dig-selvom-jeg-ikke-kender-dig-og-vi-først-lige-har-mødt-hinanden-overgearet-kærlighed-ved-første-blik."
    Det er så rammende, haha :D

    SvarSlet
  2. Argh okay, det lyder rigtig meget som en bog, jeg IKKE skal læse. Tak for din anmeldelse :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg læser også kun resten af serien fordi det er en del af mine bogudfordringer i år (og tro mig, det er en udfordring :P)
      Det er så mange bøger, der er gevaldigt meget bedre ;) Og velbekom..

      Slet