torsdag den 13. september 2012

Ildenglen - Laini Taylor

Titel: Ildenglen
Forfatter: Laini Taylor
Serie: Ønskekræmmerens datter #1
Forlag: Bazar
Sider: 462
Sprog: Dansk
Bedømmelse: 4/5

Udkommer d. 10. oktober 2012

Bogen er et anmeldereksemplar fra Arnold Busck's facebookside, men meningerne er mine egne :)

Fra bagsiden: Rundt om i verden brændemærkes døre med sorte håndaftryk. Det er fremmede væsener med vinger, der har afsat mærkerne.
I en mørk og støvet butik er en djævels beholdning af mennesketænder blevet faretruende lav. Og i de kringlede gader i Prag er en ung kunststuderende i færd med at blive fanget i en brutal krig med væsener fra en parallel verden.
Mød Karou. Hun fylder skitsebøger med monstre, som måske er virkelige, måske ikke. Hun har en tendens til at forsvinde på mystiske 'ærinder'; hun taler mange sprog, og ikke alle er menneskesprog. Desuden har hun naturligt blåt hår. Hvem er hun egentlig? Det er det spørgsmål, der nager hende, og hun har sat sig for at finde ud af det.
Da en af de fremmede - den smukke Akiva - får øje på hende i en gyde i Marrakesh, befinder hun sig snart i en krig mellem engle og dæmoner, hemmeligheder kommer for dagen, og en kærlighedshistorie med rødder i en brutal fortid vækkes til live. Men vil Karou komme til at fortryde, at hun søgte sandheden om sig selv?


Karou er en fantastisk hovedperson - hun er sprælsk, selvstændig, loyal, elskelig og fyldt med viljestyrke. Hendes liv har ikke været en dans på roser, fordi hun lever det mellem både kimærerne og mennesker. Alligevel har hun fået det til at fungere, blandt andet fordi hun ikke er i tvivl om, at hun er elsket af kimærerne.

Akiva er knap så spændende, faktisk er han til tider ret kedelig. Han har ikke særlig meget dybde og virker meget stille og ligegyldig ved siden af den fantastiske Karou. Men jo mere jeg fandt ud af omkring ham, jo mere kunne jeg lide ham.

Jeg synes dog, det er lidt voldsomt at kalde det en kamp mellem engle og dæmoner, for jeg kan simpelthen ikke finde dæmonerne? Karou fremstiller kimærerne som søde og venlige, selvom deres udseende ville skræmme de fleste. Kimærerne er en af grunde til, at jeg er så vild med Ildenglen. Jeg elsker de mange muligheder, magien giver og jeg er vild med både Sulfur og Issa! Jeg er også ret vild med Zuzana fordi hun ikke er et typisk ligegyldigt side-kick. Hun har masser af personlighed og det er tydeligt, hvor meget hende og Karou holder af hinanden.

Normalt er jeg ikke meget for sukkersøde kærlighedshistorier, men Ildenglens kærlighedshistorie faldt jeg for. Den starter ud som enhver anden, men efterhånden som historien folder sig ud, udvikler kærligheden sig og jeg synes den er mere dyb og spændende end flere andre ungdomsbøger.

Ildenglen er velskrevet og medrivende men samtidig dejlig let at læse.Jeg er normalt ikke til historier om engle, men den er overraskende god og jeg ser frem til at læse den næste i serien.

2 kommentarer:

  1. Nu har jeg læst så mange gode anmeldelser af den bog, bliver simplethen nødt til at læse den :P

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe ja det er endnu en bog, du må ud og have købt ;)

      Slet