onsdag den 12. september 2012

Rystet spejl - Søren Ulrik Thomsen

Titel: Rystet spejl
Forfatter: Søren Ulrik Thomsen
Serie: -
Forlag: Gyldendal
Sider: 53
Sprog: Dansk
Bedømmelse: 3/5


Bogen er et anmeldereksemplar fra Gyldendal, men meningerne er mine egne :)



Det har taget mig virkelig lang tid at komme igennem Rystet spejl. Ikke fordi den er dårlig. Ikke fordi den er kedelig. Men fordi den er barsk - virkelig barsk. Og når man har mistet 4 mennesker på under et år, kan det være hård læsning!


 
Et kort øjeblik når jeg vågner
har jeg glemt
at kastanjen overfor er fældet
og at bøgerne af min ungdoms stjerne
gule og bulede
står i en kasse på gaden
til ti kroner stykket
ja, selv at du for længst er væk.
Men i næste sekund
har jeg indhentet alle tredive år
og hen under aften
oven i købet fået en fremtid
før natten tar mig tilbage.
(s. 12) 
 
Rystet spejl handler om død, om længsel og om at se tilbage. Det er på en måde tragisk og deprimerende, men samtidig så velskrevet og rørende at det fungerer. Digtene skal dog ikke læses på en gang for så bliver det for meget af det gode. Jeg kunne klare omkring to om dagen. Til gengæld er jeg sikker på, at det bliver en bog, jeg kommer til at tage frem når jeg har behov for det.


Besøg desuden Gyldendal på deres facebookside eller følg med over Twitter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar