onsdag den 3. oktober 2012

Sky - Joss Stirling

Titel: Sky
Forfatter: Joss Stirling
Serie: Soulfinders #1
Forlag: Rosinante&Co
Sider: 329
Sprog: Dansk
Bedømmelse: 4/5


Bogen fik jeg til FantasyMesse af Rosinante&Co, men meningerne er mine egne :) (Tjek evt. deres Facebook for unge)



Fra bagsiden: Mød din soulfinder, og kun døden kan skille jer ad...
Da engelske Sky Bright starter på high school i USA, opdager hun hurtigt, at der er noget mystisk over den rå Zed Benedict. Han taler til hende gennem telepati og insiterer på, at hun - ligesom han - er en savant og har overnaturlige evner. Hun er hans soulfinder, sammen er de ét. Men sammen er de også i stor fare, for mødet med Zed ripper op i mørke minder om en fortid, Sky har brugt de sidste mange år på at fortrænge. Og snart bliver hun viklet ind i et drama, der kan koste både hende og Zed livet.
Spørgsmålet er nu, om Sky er stærk nok til at se sin skæbne i øjnene og modig nok til at slippe sine kræfter fri...

Joss Stirling skriver virkelig godt og historien om Sky er både spændende og medrivende.

Jeg kan rigtig godt lide Sky som person - hun lider ikke af 'det-eneste-jeg-kan-er-at-være-klodset-syndromet' som de fleste unge kvinder i lignende bøger gør. Hun er virkelig musikalsk, helt sin egen og meget selvstændig, hvilket jeg elsker. Hun forventer heller ikke at den mandlige hovedperson skal redde hende, tværtimod er hun yderst irriteret over hans ejerfornemmelser.

Zed er jeg derimod ikke super vild med - hans ændring virker for voldsom og han bliver lidt for nuttet til min smag. Til gengæld elsker jeg hans familie og jeg ser allerede frem til den næste i serien, så jeg kan dykke endnu længere ned i deres liv og særheder. Desuden er de individuelle evner virkelig spændende og dynamikken imellem drengene er så hyggelig.

Jeg kan rigtig godt lide at Sky ikke selv opsøger eller er skyld i dramaet i historien og jeg kan, uden at afsløre for meget, sige, at jeg elsker den konflikt, hun ender i. Det viser igen at hun er selvstændig og ikke lader nogen, inklusiv sin familie og Zed, påvirke hende. Hun er fantastisk!

Hele ideen omkring Soulfinders er fantastisk - det skaber en unik kærlighedshistorie og giver samtidig mulighed for at skabe nogle enorme konflikter og problemer. Jeg kunne godt tænke mig at have hørt en smule mere om f.eks. hvordan Zed's forældre fandt hinanden, bare for at komme lidt længere ned i historien. På samme måde ville jeg gerne være gået lidt mere i dybden med de forskellige evner - nok mest fordi de er rigtig interessante og fordi jeg bare vil have mere!

Joss Stirling har formået at samle en masse forskelligt i en historie, uden at det bliver underligt eller uoverskueligt - til gengæld er det spændende, velskrevet og helt igennem læseværdigt!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar