mandag den 3. december 2012

Den fortabte helt - Rick Riordan

Titel: Den fortabte helt
Forfatter: Rick Riordan
Serie: Olympens helte  #1
Forlag: Carlsen
Sider: 600
Sprog: Dansk


Bogen er et anmeldereksemplar fra Carlsen, men meningerne er mine egne :)







Fra bagsiden: Jason har et problem. Han vågner op i en skolebus – og holder en pige i hånden. Åbenbart er det hans kæreste, Piper, og hans bedste ven hedder Leo, og de er alle elever på Ødemarksskolen, en særlig skole for ’problembørn’. Jason har ingen anelse om, hvordan han er endt der – han ved bare, at det hele føles meget, meget forkert.
Piper har en hemmelighed. Hendes far har været forsvundet i tre dage, og Pipers meget levende mareridt afslører, at han er i livsfare. Nu aner hendes kæreste ikke engang, hvem hun er, og da en pludselig storm og vilde væsner angriber skoleudflugten bliver hun, Jason og Leo ført til et sted kaldet Halvblodslejren. Hvad sker der? 
Leo er god med værktøj. Hans nye hytte i Halvblodslejen er fyldt med værktøj. Seriøst, lejren slår Ødemarksskolen med mange længder – med våbentræning, uhyrer og virkeligt søde piger. Det er selvfølgelig ikke så godt med den der forbandelse, som alle snakker om, og den lejrdeltager, som er forsvundet. Men det mest foruroligende er, at de andre i hans hytte insisterer på, at de alle – også Leo – er i familie med en gud.

***
Noget af det første jeg opdagede, da jeg begyndte at læse Den fortabte helt, var at jeg begik en stor fejl ved ikke at have læst bøgerne om Percy Jackson først. Bogen vrimlede med referencer og jeg har en fornemmelse af, at bogen starter kort efter den sidste Percy Jackson bog slutter. Det vidste jeg ikke og jeg har endnu ikke fundet et sted, hvor det er oplyst. Men jeg vil altså klart anbefale, at man læser Percy Jackson først, hvis man altså har planer om at læse dem på et tidspunkt!

Til trods for det synes jeg, at Den fortabte helt er en fantastisk bog. Hele det gude-mæssige-aspekt er utrolig spændende og til trods for, at der er mange personer i historien, bliver det aldrig uoverskueligt eller fladt - alle personerne har dybde og bidrager til historien. Jeg havde dog et ret stort problem med to af hovedpersonernes navne: Piper og Leo - mine tanker går øjeblikkeligt til Charmed.

Piper, Leo og Jason er meget forskellige, men harmonerer alligevel godt sammen. Leo er det sjove indslag, som jeg var bange for at blive træt af i længden, men heldigvis rummede han mere en god humor og han var en spændende person at følge. Piper var den, jeg bedst kunne lide. Hendes problemer og hendes gudeevner er helt fantastiske og så er hun en god blanding af en kick-ass heltinde og en såret teenager. Jason havde jeg svært ved at forholde mig til, for jeg føler lidt han nogle gange bliver lidt for ophøjet, selv når tingene er skrevet fra hans side. Det er som om han gemmer sig for sig selv, selvom det selvfølgelig kan forklares en smule af hukommelsestabet. Men han virker bare lidt for grublende og dyster til at være en hovedperson, jeg virkelig kunne holde af.

Rick Riordan skriver fantastisk og utrolig morsomt og fik mig flere gange til at grine for mig selv.

"Hun mener, at vi er halvguder," sagde Jason. "Halvt gud, halvt dødelig." Annabeth så sig over skulderen.
"Du lader til at vide en hel masse, Jason. Men ja, vi er halvguder. Min mor er Athene, visdommens gudinde. Butch her er søn af Iris, regnbuens gudinde." Leo var lige ved at kløjes.
"Er din mor regnbuegudinde?"
"Har du et problem med det," sagde Butch.
"Nej, nej," sagde Leo. "Regnbuer. Meget mandigt."
"Butch er den mest hestekyndige af os," sagde Annabeth. "Han kommer så godt ud af det med pegasusserne."
"Regnerbuer og ponyer..." mumlede Leo.
"Jeg smider dig snart af vognen," advarede Butch." (s. 39-40)

Hvert kapitel har en overskrift, der klart og tydeligt fortæller, hvem kapitlet handler om. Det ELSKER jeg, for det gør at der ikke på noget tidspunkt opstår forvirring. Desuden er kapitlerne inddelt efter romerske tal, hvilket er en virkelig fed detalje. Generelt er det bare en skøn bog og jeg er slet ikke i tvivl om, at jeg skal læse mere af Rick Riordan. Jeg skal helt sikkert have fortsat historien om Jason, Piper og Leo og jeg skal have læst bøgerne om Percy Jackson!

2 kommentarer:

  1. Haha, hvad mener du dog? ;-)

    Jeg glæder mig til at se emnerne. Jeg beslutter mig først endeligt, når jeg har set dem ;)

    SvarSlet