lørdag den 19. januar 2013

Midnatsgyden - Rachel Caine

Originaltitel: Midnight Alley
Forfatter: Rachel Caine
Serie: The Morganville Vampires #3
Forlag: Tellerup
Sider: 308
Udgivelsesår: 2011
Læst på: Dansk
Dansk titel: Midnatsgyden

SPOILER ALERT

Læs først: Glashuse og Den døde piges bal





Fra bagsiden: Claire har indgået en kontrakt med Amelie, Morganvilles mest magtfulde vampyr. Hun håber at det vil beskytte hende og hendes venner, men Claire har aldrig tidligere truffet aftaler med vampyrer, og der er altid en pris at betale... Samtidig begynder der at dukke lig op i og ved Glashuset, og en gammel forfølger viser sig igen. Kan Claire overhovedet overleve i Morganville, selvom hun er beskyttet?

***
Midnatsgyden er den dårligste bog i serien, indtil videre. Claire har gennemgået en kæmpe forandring fra bog 1 og det er ikke på den gode måde! Den kloge, eftertænksomme, lidt naive Claire er fuldstændig væk. I stedet er der en pige, der ikke tænker sig om, omgås folk hun hader og indtager noget, hun ikke aner hvad er. Hun er overbevist om, at hun er bedre end alle andre og kan klare alle problemer meget bedre, end nogen af de andre, til trods for at hun er helt ny i byen.

Shane er ikke meget bedre. Han er pludselig blevet en værre slagsbror, i stedet for bare at være beskyttende og ville passe på de andre. Og både Eve og Claire bifalder, at han slås?! Det fungerer bare slet ikke i mit hovedet. Jeg kan godt lide Myrnin, mest fordi han bragte noget sjovt til bogen, men samtidig var lidt farlig. Amelie er stadig the coolest vamp in town, men selv hende blev jeg lidt træt af i længden.

Selve historien er ret kedelig og i skrivende stund er det egentlig kun timerne hos Myrnin, jeg ordentligt kan huske. Til trods for at der er sker noget mere eller mindre konstant i bogen, virker Midnatsgyden mere rolig end de foregående og kan derfor komme til at virke flad i sammenligning.

Sproget har ikke ændret sig, men der var (igen) et par oversættelser, der irriterede mig. F.eks. står der "Kys mig i røven" (s. 62), hvilket på engelsk har fungeret rigtig godt, men hvem siger det på dansk?

Midnatsgyden var en ret stor skuffelse for mig og jeg har ikke umiddelbart lyst til at læse videre i serien, men da jeg stadig har den sidste bog til at stå på hylden, får den også chancen.

4 kommentarer:

  1. Falling Kingdoms lyder hvert fald god. Det bliver spændende med de fire hovedpersoner. :)
    Du skal vel også have tid til at læse ham? Gid jeg havde noget mere tid, for jeg har tre ulæste bøger af ham. xD

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, tid har man vist aldrig for meget af, når man har en kæmpe to-be-read liste ;)

      Slet
  2. Hehe okay. Jeg ved ikke hvornår man fik at vide at det er Myrnin der står bag. Jeg har læst alle de bøger der er udkommet i serien, læser dem på engelsk :) Og på nuværende tidspunkt flyder bøgerne lidt sammen fordi der er så mange, men jeg elsker nu den serie :D

    Blodslaven er altså bare enormt god. Bedre end de to foregående, glæd dig! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan forestille mig, de er en del bedre på engelsk ;)
      Blodslaven var fantastisk :D

      Slet