onsdag den 6. marts 2013

Shadow of Time - Jen Minkman

Originaltitel: Shadow of Time
Forfatter: Jen Minkman
Serie: -
Forlag: Self published
Sider: 400
Udgivelsesår: 2012
Læst på: Engelsk
Dansk titel: Ikke oversat

 Bogen er et anmeldereksemplar fra forfatteren, men meningerne er mine egne :)






Alt Hannah har behov for er en stille og rolig ferie efter hendes første år som fransklærer i High School. Hun slutter sig til sin bror Ben for at tilbringe sommeren med ham i deres mors bjælkehytte i Arizona. Der mødes hun Josh igen, Bens barndomsven fra Navajo reservatet. Den lille dreng fra reservatet er vokset op hurtigt og Hannah kan ikke undgå at føle mere for ham end venskab.
Men skæbnen har tilsyneladende noget andet i vente for hende. Og det er ikke fred og ro. Nat efter nat er Hannah plaget af mærkelige mareridt om Navajo'ernes fortid og skrækindjagende skygger jagter hende. Det virker som om de kommer tættere på - og hvorfor er Josh altid med i hendes drømme?
Nogle gange har fortiden en måde at indhente dig på.

***

Jeg var ikke helt klar over, hvad jeg gik ind til da jeg startede på Shadow of Time. Var det en chick-lit eller fantasy?
Første halvdel er ren chick-lit og jeg elskede det. Jeg er vild med Hannah; hun er morsom, selvstændig og klar på en hyggelig sommer. Her er ingen teenage-usikkerhed, men i stedet en ung kvinde der kan stå på egne ben og som ikke er afhængig af en mand! Hendes bror Ben er en skøn karakter, der er lige så sjov som Hannah. Josh er også fantastisk, selvom jeg synes aldersforskellen var lidt voldsom i starten, men det mærker man heldigvis ikke.

Jeg kan godt lide den langsomme romance, der udvikler sig mellem Josh og Hannah. Stille og rolig fra venner til det første kys. Men så går det til gengæld også stærkt. De har knap kysset før der bliver sagt 'jeg elsker dig'. Det bliver forklaret senere, men det irriterede mig stadig lige da det skete.

Jeg elsker sproget! Det er flydende, medrivende og beskrivende uden at være overdrevet. Den første halvdel af bogen (53 % for at være helt præcis) forsvandt i løbet af ingen tid og jeg elskede hver en lille del; hvordan Hannah forelsker sig, får nye venner og generelt bare lever livet. Det var ren afslapning at læse om og jeg ville ønske, jeg havde læst bogen på stranden en varm sommerdag. Langsom bliver det overnaturlige element præsenteret i historien og det fungerer rigtig godt i starten. Men pludselig kommer det hele på en gang og her knækker det lidt for mig. Jeg bliver bombarderet med information omkring Navajo's og Josh og selvom det er spændende, har jeg lidt svært ved at huske det hele.

Men det skal siges at Navajo'ernes historie var rigtig interessant og især Josh's historie var hjerteskærende og ubarmhjertig. Jeg nød at komme under huden på ham og virkelig lære ham at kende. Men desværre blev det også en smule for overnaturligt for mig, sandsynligvis fordi jeg det meste af tiden følte at det var en chick-lit og de to genrer fungerer ikke så godt sammen for mig.

Der sker på et tidspunkt noget, der gør at Hannah og Josh ikke kan være sammen, hvilket får Hannah til at gå fuldstændig ned. Virkelig. Hun ændrer sig fuldstændig, som om Josh er hendes eneste grund til at leve. Jeg hader sådan noget! Især fordi Hannah virker så stærk og voksen i starten, men pludselig opfører sig som en teenager. Urgh!

Slutningen virker lidt forhastet og lidt for nem. Jeg forstår godt selve symbolikken, men det gik for stærkt og føltes bare alt for let i forhold til, hvor stor optrapningen har været.

Første halvdel af bogen er helt klart 5 stjerner værd, men grundet det lidt for overnaturlig tvist, den lidt for nemme slutning og Hannahs break down får Shadow of Time desværre kun 3 stjerner.

Sidenote: Jeg var ikke klar over, at bogen var en selv-udgivelse før jeg læste den og jeg har ikke særlig gode erfaringer med selv-udgivelser. Shadow of Time er dog en undtagelse - den er ikke fyldt med stavefejl og den hænger sammen og har ingen løse ender. Stor ros til Jen Minkman.

2 kommentarer:

  1. Thanks so much for taking the time to read and review my book and even put up reviews in two different languages! I tried reading the Danish review too, by using the online translator. Wonderful to see a description of my book in Danish :)

    SvarSlet
    Svar
    1. I'm very thankful that you chose me :)
      Hope this will help promote your book in Denmark!

      Slet