lørdag den 27. april 2013

Dæmonglas - Rachel Hawkins

Originaltitel: Demonglass
Forfatter: Rachel Hawkins
Serie: Hex Hall #2
Forlag: Tellerup
Sider: 303
Udgivelsesår: 2011
Læst på: Dansk
Dansk titel:  Dæmonglas
Kilde: Købt

Læs først: Dæmonens hævn





Sophies første semester på Hex Hall er ret dramatisk.
Først bliver hun hjemsøgt af sin onde oldemor.
Så bliver hendes bedste veninde anklaget for mord.
Derefter finder Sophie ud af at hun slet ikke er heks, men kvart dæmon.
Det værste er at Archer, som hun er vild med, viser sig at være dæmonjæger ...
Sophie ønsker at komme af med sine dæmoniske kræfter,og bliver sendt til Rådet i London.
Her bliver hun hvirvlet ind i en verden af mørk magi, hemmeligheder og sammensværgelser.

I det mindste slipper hun for at bekymre sig om Archer, eller gør hun?


***

Jeg tror, jeg ville have nydt historien mere, hvis jeg havde læst den på engelsk - ikke fordi oversættelsen er decideret dårlig, men nogle udtryk lyder bare bedre på engelsk og jeg må indrømme at underligt sprog trækker ned i bedømmelsen.

Jeg kan meget bedre lide Sophie i Dæmonglas end i Dæmonens hævn. Hun er sjov, interessant, klog og fornuftig - eller det er hun i hvert fald lige indtil samtalen falder på Archer. Hold nu op, hvor er hun dum, når det kommer til ham og det er altså en skam! Jeg forstår desuden ikke, hvordan hun kan få 'et forhold' til en far, der har været fraværende i 16 år.

Jeg er fuldstændig forgabt i Cal. Han er helt fantastisk og jeg er vild med, at vi pludselig får meget mere information omkring ham og at han faktisk begynder at spille en rolle i bogen. Jeg synes dog, det er ret underligt at det pludselig skal virke som om Sophie kender ham godt, for jeg kan ikke mindes at han var særlig vigtig i den første bog eller at hun talte særlig meget med ham. Ikke desto mindre er det dejligt at han er så meget med og desuden havde den eneste overraskelse i bogen noget med ham at gøre - og sikke en overraskelse!

Generelt er historien en del gennemskuelig, men den er hyggelig og let læst. Handlingen er udmærket, selvom den ikke rigtig overrasker og så er den ret actionpræget flere gange. En udmærket bog og jeg ser frem til at læse afslutningen på serien.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar