onsdag den 24. juli 2013

Dualed - Elsie Chapman

Originaltitel: Dualed
Forfatter: Elsie Chapman
Serie: Dualed #1
Forlag: Random House
Sider: 292
Udgivelsesår: 2013
Læst på: Engelsk
Dansk titel: Ikke oversat
Kilde: Købt





Be the one. Be worthy.

Byen Kersh er et sikkert tilflugtssted, men prisen for sikkerhed er høj. Alle har en genetisk Alternativ - en tvilling, opvokset hos en anden familie - og befolkningen må bevise deres værd ved at eliminere deres Alt før deres 20 års fødselsdag. Overlevelse betyder bedre skolegang, et godt job, ægteskab - liv.

15-årige West Grayer er trænet til at kæmpe, for at forberede sig på den dag, hvor hendes opgave kommer. Efterfølgende vil hun havde en måned til at finde og slå sin Alt ihjel. Men så fjerner et tragisk uheld West's selvtillid. Nedbrudt af sorg og skyld, er hun ikke længere sikker på at hun er den bedste version af sig selv - den version der fortjener en fremtid. Hvis hun skal have nogen som helst chance for at vinde, er hun nødt til både at stoppe med at løbe fra sin Alt, men også fra kærligheden... selvom begge har mulighed for at ødelægge hende.

***

Ideen bag Dualed er helt fantastisk og jeg kunne slet ikke vente med at komme i gang med bogen. Jeg var sikker på, den ville være lige så spændende og nervepirrende som The Hunger Games, men så heldig var jeg desværre ikke.

Generelt er historien lidt for langsom. Der går for lang tid med at være på flugt og have de samme tanker igen og igen. Jeg har det rigtig svært med West, fordi hun på den ene side skal være hamrende sej og kunne slå ihjel uden videre, men samtidig skal hun være enormt følsom og have svært ved at tage de to vigtigste beslutninger i sit liv. Der er utrolig stor forskel på den pige, man møder på de første par sider og den pige, der er i resten af bogen og det er en skam, for jeg kan virkelig godt lide start-West - hende er der trods alt gang i!

Næste afsnit er måske lidt en spoiler:

West bliver striker - sådan en, der påtager sig at slå andres Alt ihjel for penge og selvom det er utrolig gennemskueligt at hun vil gøre det, synes jeg bare slet ikke det giver mening. Det virker som om hun har alt for nemt ved at blive striker. Hun skal overhovedet ikke bevise, at hun er noget værd, men er 'forhåndsgodkendt' af en fyr, der ikke længere er venner med striker-bossen - det giver simpelthen ingen mening. Desuden forstår jeg ikke, hvordan hun kan have det så svært med det første dødsfald i bogen, men have så nemt ved at slå ihjel efterfølgende. Og hvis det er ulovligt at være striker, hvorfor bliver hun så ikke anmeldt, når folk ser og snakker med hende mens hun slår nogen ihjel? Jeg synes bare ikke, det hænger sammen.

Det er som om grund-ideen bag Dualed aldrig rigtig får lov til at komme i gang. I stedet er der en masse ligegyldig jagten på en masse ligegyldige mennesker og en masse spekulationer fra West's side og det action, jeg håbede på, kom aldrig. Historien fortsætter i Divided, der udkommer engang næste år, men jeg er endnu usikker på, om jeg gider læse den.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar