mandag den 15. juli 2013

The Perks of Being a Wallflower - Stephen Chbosky

Originaltitel: The Perks of Being a Wallflower
Forfatter: Stephen Chobsky
Serie: -
Forlag: Pocket Books
Sider: 231
Udgivelsesår: 2009
Læst på: Engelsk
Dansk titel: Ikke oversat
Kilde: Købt





Charlie er lige startet i high school. Og selvom han ikke er skolens største nørd, er han langt fra populær. Han er genert, inadvendt, mere intelligent end andre på hans alder, men mangler socialefærdigheder. Han er bænkevarmer - fanget mellem at leve sit liv og prøve på at løbe fra det. 

Charlie prøver at navigere sig gennem uudforsket territorium: En verden fuld af første dates og blandede bånd, familiedrama og nye venner; En verden af sex, stoffer og The Rocky Horror Picture Show, når alt man behøver er den ene perfekte sang på den perfekte køretur for at føle sig uendelig. Men Charlie kan ikke sidde på sidelinjen for altid. At stå på grænsen til livet giver ham et unikt perspektiv. Men der kommer en dag hvor man må se hvordan det hele ser ud fra dansegulvet.


***


Jeg havde det virkelig svært med The Perks of Being a Wallflower. Jeg har hørt så meget godt om den og virkelig glædet mig til at læse den, men den var langt fra hvad jeg havde ventet. Charlie minder mig utrolig meget om Forrest Gump - simpel, men alligevel dyb til tider og kan ikke gennemskue de ting, der falder andre naturligt.

Jeg har aldrig læst en bog, der er så ensformig i brug af ord. De samme sætninger og ord går igen og igen. Ordet 'incidentally' bliver benyttet så tit, at jeg var ved at blive vanvittig af det til sidst. Jeg ved godt, det skal forestille en 16-årigs 'dagbog' men stadig - det blev for meget!

Jeg tror, det er meningen at Charlie skal være enormt intelligent, men jeg køber den simpelthen ikke. Knægten læser meget, men det er da vist også det. Han virker så ligegyldig og jeg synes, det er trist at jeg ikke engang ordentlig kan fornemme ham gennem de breve, han selv skriver. Og hold nu op, hvor han græder meget - det virker overhovedet ikke realistisk for mig. Sam er den mest irriterende pige og Charlies forelskelse giver kun mening, hvis det er fordi hun er den eneste pige, der giver ham opmærksomhed.

Jeg kunne godt lide Patrick, fordi han er den eneste troværdige person for mig. Han virker som en rigtig teenager. Bogen har mange små steder, der er værd at huske og min bog har da også fine mærkater, så jeg hurtigt kan finde de smukke citater. Men det er desværre ikke nok til at gøre hele bogen god for mig. Bogen er hurtig læst og hurtig glemt.

Det er omkring en måned siden, at jeg læste bogen og jeg overvejede kort at ændre min rating til 2 stjerner (men det gør jeg ikke, for jeg holder mig altid til min har-lige-læst-den-rating). Jeg kan knap huske den og sidder med en tom følelse indeni. Historien er mig ligegyldig og Charlie er mig ligegyldig, desværre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar