tirsdag den 3. november 2015

Mind Games - Teri Terry

Originaltitel: Mind Games
Forfatter: Teri Terry
Serie: Mind Games #1
Forlag: Nyt Nordisk Forlag
Sider: 351
Udgivelsesår: 2015
Læst på: Dansk
Dansk titel: Mind Games
Kilde: Nyt Nordisk Forlag








Første sætning: En skole bør ikke ligge så stille hen.

***

I et fremtidssamfund lever de fleste mennesker deres liv på nettet i en spændende og fascinerende virtuel verden. De har fået implantater, så de nemt smutter over i denne parallelle verden, hvor man kan være lige den man vil, og hvor alt er muligt, underholdende og spændende. Man spiller ikke bare et spil, men er en del af det. Men samtidig bliver man også udnyttet og manipuleret af et samfund, som har alle disse virtuelle-brugere i deres hule hånd.

I denne verden er Luna anderledes. Hun har en hemmelighed, som ingen må opdage. Hvis de gør, kan det koste hende livet. Hun bliver nødt til at spille med i deres spil, på deres præmisser, ellers risikerer hun alt.

***

Jeg var ret vild med Teri Terry's trilogi Slettet så jeg var meget spændt på, om hun igen kunne imponere mig. Det formåede hun heldigvis til fulde - den kvinde kan altså skrive en yderst spændende bog, der holder mig fanget fra start til slut!

Mind Games var egentlig en stand alone, men ifølge Goodreads er der en efterfølger på vej. Det betyder dog at Mind Games stadig kan læses som en stand alone og fungerer super godt alene, men der er bare ekstra godter på vej til dem af os, der ikke kan få nok.

Jeg er vild med det univers, Teri Terry har fået skabt. Det virker så realistisk med teknologiens fremskridt og dens magt over folk og derfor utrolig skræmmende. Men samtidig er det også virkelig dragende, hvor meget man kan med teknologien og jeg tog mig selv i at tænke, at det kunne være hamrende fedt at besøge det virtuelle sted, selvom jeg kendte risikoen og konsekvenserne. Det er jo utroligt at kunne opleve alt og rent faktisk kunne alt uden at man skal bevæge sig for det - tænk på, hvilke muligheder det giver fysisk handicappede. Det mindsker desuden risikoen for skader - noget jeg helt sikkert ville have gavn af.

Luna er en skøn hovedperson. Jeg er vild med at hun ved næsten lige så lidt om det virtuelle som læseren, fordi alting så bliver præsenteret helt i bund. Hun er Nægter og har ikke et implantat så hun er utrolig uvidende omkring det virtuelle og samtidig ret naiv, men det at hun har oplevet alting i virkeligheden og har skulle holde på sin hemmelighed, har gjort hende fornuftig og hurtig til at finde en løsning. Hun er generelt en virkelig behagelig hovedperson. Jeg var til gengæld ikke så imponeret over de andre personer. Det føltes lidt kliché med stedmoren og den gamle veninde og det mandlige udvalg var en smule kedeligt. Men Luna opvejer for rigtig meget af det.

Jeg elsker i øvrigt at der er en lille reference til Slettet trilogien. Det er måske en anelse selvfedt, men jeg synes dælme det er top i orden! Hvis du var vild med Slettet kan jeg på det kraftigste anbefale dig at læse Mind Games og har du endnu ikke læst noget af Teri Terry er Mind Games et glimrende sted at starte. Under alle omstændigheder får du et brag af en bog, der på bedste vis både overrasker og underholder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar