mandag den 28. marts 2016

Skovens hemmelighed - Jon Rex Laugen

Originaltitel: Skovens hemmelighed
Forfatter: Jon Rex Laugen
Serie: -
Forlag: Tellerup
Sider: 269
Udgivelsesår: 2015
Læst på: Dansk
Dansk titel: Skovens hemmelighed
Kilde: Anmeldereksemplar fra Tellerup








Første sætning: Ida Andersen mærkede den kolde vind bide i ansigtet.

***

Sebastian gider egentlig ikke at holde ferie ude på landet, men da hans mor skal ud at rejse, bliver han sendt på fem ugers ophold hos sin faster i Jylland. Heldigvis møder han her den jævnaldrende Nadia, som lærer ham at der findes en spændende og anderledes verden uden for storbyen.

Snart finder de ud af at der foregår mystiske ting i landsbyen og på markerne omkring den. Mærkelige personer vandrer i skoven. Flokke af ulve trænger ind i landet. Og snart hærges egnen af uhyggelige angreb.

Nadia og Sebastian forsøger at afsløre den ukendte trussel der spreder skræk og rædsel, og pludselig kastes de ud i et nervepirrende eventyr.



***


Jeg havde virkelig høje forventninger til Skovens hemmelighed efter at have læst Sus' anmeldelse og jeg blev på ingen måde skuffet. Jon Rex Laugen har skrevet en fantastisk historie, som jeg slugte på ingen tid.

Selvom det nemt mærkes på både sproget og indholdet at historien er til et yngre publikum, kan den sagtens læses og nydes af voksne. Den formåede i hvert fald at få mig til at grine højt og få mig til at sidde fuldstændig paralyseret af spænding. Historien var mere uhyggelig og twisted end jeg havde forudset og det var vildt fedt at blive overrasket på den måde. Jeg synes dog prologen var utrolig underlig. Jeg forstår i teorien godt, hvorfor den er med, men historien ville have fungeret lige så perfekt uden og jeg ville have undgået at starte bogen ud med at blive forvirret.

Det er sjældent, jeg er imponeret over sproget i danske bøger, men Jon Rex Laugen skriver virkelig fremragende.  Sproget er nutidigt og får både Nadia og Sebastian til at virke levende og reelle i forhold til deres alder. Desuden bliver der på intet tidspunkt talt ned til læseren og det er virkelig rart! Den jyske landsby som Sebastian holder sommerferie i, irriterede mig en smule i starten. Den er simpelthen skrevet for kliché og fremviser jyderne på en lidet flatterende måde. Men jeg endte med virkelig at holde af den. Det var så sjovt og hyggeligt beskrevet og skaber den helt perfekte stemning. Igen viser Jon Rex Laugen at han kan skrive, så man selv føler man står midt i byen og kan fornemme hele atmosfæren. Det er helt sikkert ikke den sidste bog, jeg har læst fra hans hånd!

Historien virkede ret gennemskuelig langt hen af vejen, men den rummede også et par overraskelser. Jeg var vild med at den uhyggelige del hele tiden er et underliggende element, men at Sebastian og Nadia samtidig får mulighed for at hygge sig og skabe en følelse af ro og sommer i skoven. Mysteriet bliver hele tiden balanceret helt perfekt - det fylder nok til at man konstant er interesseret, men ikke så meget at man når at blive irriteret og bare vil have et svar eller to.

Skovens hemmelighed er en skøn bog som de fleste børn vil kunne lide og som en hel del voksne også ville synes om. Den er sjov, skræmmende og utrolig velskrevet og jeg kan så absolut anbefale den.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar