fredag den 1. april 2016

Som ulve er færrest og får er flest - Palle Vibe

Originaltitel: Som ulve er færrest og får er flest
Forfatter: Palle Vibe
Serie: -
Forlag: Peewit
Sider: 53
Udgivelsesår: 2015
Læst på: Dansk
Dansk titel: Som ulve er færrest og får er flest
Kilde: Anmeldereksemplar fra forfatteren








Første sætning: Det er for ulve tilværelsens mening at finde og knytte sig til et får for livet, ligesom et uldfårs eksistens først er fuldbragt, når det har knyttet samhørighed med sit livs ulv.

***

Lille satirisk bog om kønnenes kamp for hinanden og med hinanden i ulve- og fåreklæ'r og glimt i øjet. Det er med ulve som med får, at skønt forskellige som dag og nat, kan de ikke leve uden hinanden. Men hvad der for ulve er uomtvistelig logik, er for får kun én mulighed blandt flere. Og hvad der for får er den eneste sandhed, er for ulve at finde mellem denne verdens største gåder. Så læs om de forskelle og ud­fordringer, som ulve og får står overfor i kampen med hinanden og for hinanden i forsøg på indgå i det vanskelige parfårhold og få et helt nyt syn på kønnenes roller.


***

Da jeg modtog Som ulve er færrest og får er flest var mine forventninger til bogen enormt små. Med sin 53 sider var jeg på ingen måde overbevist om, at den kunne bidrage med en interessant historie og jeg tog ikke fejl. Mest af alt fordi jeg faktisk ikke rigtig synes den indeholder en historie.

Man hører godt nok om Lille Lam og Lille Ulv og hvordan de mødes, forelsker sig, bliver gift og får hus og job, men det er stadig for beskrivende og overordnet en fortælling til at skabe forbindelse til de to. I stedet er fokus på det kliché og stereotype hos mænd og kvinder og det er nok her, man skal finde satiren. Jeg synes, den havde sine sjove punkter, men det meste af tiden var den kørt så langt ud, at det ikke længere var morsomt.

"Der gik også kun kort, før Ulv kom hjem med en lille brugt Wolfswagen model Lupo, som der lige var råd til , og fra en årgang før visse snydepelse på fabrikken var begyndt at fifle med forureningstallene. Allerhelst ville Ulv dog have haft en smart ny Lambda eller som de mere hårde ulve, der mener det og vil frem, en åben 4-hjulstrukket og terrængående Sheep med ekstra turbo, der sikrer lynhurtige overhalinger af deres får fulgt af bebrejdelser for at køre hasarderet. Lille Lam på sin side ville hellere have haft en god og sikker Fård, der stod fast på gode radikaldæk og havde fornemmelse for sne."

En hel del af ordene er ændret så de indeholder enten ordet 'ulv' eller ordet 'får' og det er vældig skægt de første par gange, men det ender med at være et irriterende - lidt som en joke, man har hørt for mange gange og ikke længere finder morsom.

Da jeg var yngre, læste jeg Lotte Heises to bøger om mænd og kvinder ('Hvorfor er mænd så kedelige?' og 'Hvorfor er kvinder så hysteriske') og selvom de også er stereotype, var de sjove og jeg kan stadig huske at jeg grinede højlydt af både tegninger og tekst. Som ulve er færrest og får er flest fik mig også til at le et par gange, men slet ikke på samme måde - her skal man jo netop også huske at humor er enormt individuel og den her form for satire flyver tydeligvis helt hen over hovedet på mig. Men hvis man kan se uden om det meget kønsstereotype satire og formår at opretholde en smule selvironi, kan Palle Vibes bog læses med et glimt i øjet og nydes for den smule, den har at byde på. Det er en historie, der er hurtigt læst og hurtigt glemt.

2 kommentarer:

  1. Puha, jeg var godt nok heller ikke synderligt glad for den. Desværre. :/

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er en skam når det sker, men sådan er det jo en gang imellem :(

      Slet