tirsdag den 13. marts 2012

Top 10 Tirsdag #2

Så blev det tid til endnu en omgang Top 10 Tirsdag. Denne gang er emnet beskrevet således:
Top X Genre Books (pick the genre you want: Top Ten Historical fiction books, Top Ten Dystopian Books, Top Ten Victorian Novels)
Jeg har så valgt Top 10 Historical fiction og listen er som følger (i vilkårlig rækkefølge):

1.  Helbrederen af Noah Gordon
- Fordi det er en bog om viljestyrke og datidens lægegerning, som virkelig interesserer mig (jeg drømte en overgang om at blive læge). Fantastisk skrevet og værd at læse, hvilket man også kan sige om Shamanen og En kvindes valg.
2. Dræb ikke en sangfugl af Lee Harper
- Fantastisk bog om et meget tungt emne, skrevet fra et barns synsvinkel. Der er en grund til, at denne bog er en klassiker!
3. Det lille hus på prærien (faktisk hele serien) af Laura Ingalls
- Disse bøger har fulgt mig siden jeg var barn og fik dem læst højt. Jeg elsker dem bare!
4. Sneblomst og den hemmelige vifte af Lisa See
- Fordi jeg synes det gamle Kina er utrolig spændende og især fra kvindernes synsvinkel. Bogen er meget smukt skrevet!
5. Borte med blæsten af Margerat Mitchell
- Den allerførste bog jeg græd til. Jeg elsker den af hele mit hjerte og har genlæst den et utal af gange.
6. Hulebjørnens klan (faktisk hele serien) af Jean M. Auel
- Fordi Ayla er en slags superkvinde og det er lidt sejt. Naturbeskrivelserne er meget smukke (og lange) og selve historien om datidens levemåde er skøn.
7. Serien om Kong Arthur af Bernard Cornwell
- Fordi jeg elsker historier om Kong Arthur og jeg synes Bernard Cornwell virkelig formår at skrive 3 fabelagtige bøger, med lige den rette mængde krig, forræderi og kærlighed.
8. Nattergalens sang (faktisk hele serien) af Lian Hearn
- Det gamle Japan er utrolig spændende og Lian Hearn fanger essensen. Desuden er kærligheden i bøgerne så mangfoldig og smuk!
9. Jarastavens vandring serien af Saga Borg
- Endnu en bogserie fra min barndom. Jeg elskede de første i serien, men kvaliteten daler og er især slem i de sidste to, desværre. Siri er en stærk kvinde, der begår fejl, men forsøger at gøre det godt igen. Skønt forbillede.
10. Sagaen om Isfolket af Margit Sandemo
- Jeg har endnu ikke læst alle bøgerne, men jeg kan godt lide at man følger en helt slægt (selvom jeg ikke er vild med, at jeg er nødt til at tage afsked med nogle af de personer, jeg holder allermest af).

1 kommentar:

  1. Hvor gad jeg godt kunne komme gennem Borte med blæsten! Det tog mig tre uger at læse de første 200 sider...

    SvarSlet