fredag den 13. september 2013

Crystal - Joss Stirling

Originaltitel: Seeking Crystal
Forfatter: Joss Stirling
Serie: Soulfinders #3
Forlag: Høst & Søn
Sider: 271
Udgivelsesår: 2013
Læst på: Dansk
Dansk titel: Crystal
Kilde: Anmeldereksemplar fra Rosinante.

Læs først: Sky og Phoenix.





Normalt har det syvende barn i en savantfamilie særligt stærke paranormale evner. Sådan er det bare ikke for Crystal, hun har ingen. I modsætning til alle andre er hun heller ikke synderligt imponeret af de charmerende Benedict-brødre. Og da hun møder Xav, er det had ved første blik! Xav går Crystal på nerverne, som ingen nogensinde har gjort det før...
Men det umage par må lære at stå sammen i kampen mod en stærk fjende, der truer med at knække det ellers ubrydelige bånd mellem alle soulfindere og efterlade Benedictfamilien på afgrundens rand.


***

Jeg kan slet ikke beskrive hvor ekstatisk jeg var, da jeg endelige havde den nyeste bog af Joss Stirling i hænderne. Jeg elsker hele soulfinders-temaet og de mange talenter - det er sådan lidt X-Men-agtigt, blandet med den eneste ene (ikke filmen, men konceptet). Heldigvis beviste Joss Stirling igen, hvorfor hun er en af mine yndlingsforfattere.

Jeg elsker, hvordan Joss Stirling formår at skabe 3 så forskellige historier ud fra den samme grund-idé. For det kunne ret hurtigt blive kedeligt med "fyr møder pige - de er soulfinders - de skal igennem en forhindring for at få hinanden - de lever lykkeligt til deres dages ende". I stedet har Joss Stirling skabt tre meget forskellige bøger med meget forskellige personer og plots og det bliver på intet tidspunkt kedeligt.

Xav er min anden-yndlings af brødrene (med Yves på en sikker førsteplads) og han er præcis så charmerende, fræk og sjov som jeg havde forventet og håbet. Crystal er meget anderledes end både Sky og Phoenix, men på den gode måde. Det er super fedt at hun også kommer fra en familie med 7 børn, selvom man ikke hører så meget om de andre. Men hun kender allerede til hele Soulfinders ideen og har sine egne problemer med det. Hun er skide irriterende til tider, men aldrig for meget - hun er et perfekt modspil til Xav.

Xav og Crystals kemi er skøn - de er sjove og ret onde mod hinanden, men som læser sidder man med et smil på læben (og ind imellem et højt grin) og glæder sig til de finder sammen. Historien fletter de foregående bøgers historier med ind i plottet og det fungerer super godt og er med til at skabe en mere sammenhængende serie. Men det betyder også, at man ikke kan læse Crystal uden at blive spoilet.

Joss Stirling er i øjeblikket i gang med endnu en Soulfinders bog, som I kan læse mere om her. Jeg håber selvfølgelig at den snart bliver til en realitet, så jeg kan læse den! Der er ingen tvivl om, at jeg elsker den her trilogi og gerne vil læse mere. Jeg kan kun anbefale Soulfinders-bøgerne, hvis man endnu er så heldig at have dem til gode.

6 kommentarer:

  1. Ih hvor er jeg glad for at der vil komme en bog til. Det her er en af mine yndlings bøger. Så jeg var ked af at den sluttede. Jeg er også helt vild med Xav og Crystals og hvordan deres forhold udvikleds.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg glæder mig også helt vildt! Joss Stirling er en skøn forfatter!

      Slet
  2. Ih, jeg ved at den ligger og venter på mig derhjemme. Og jeg tør næsten ikke begynde, for pludselig er der jo så lang ventetid på den næste igen. :/

    Jeg glæder mig ret meget til Crystals personlighed, hun virker som et friskt pust efter Phoenix, som jeg absolut ikke kunne fordrage. Det irritere mig dog lidt at bogen her lader til at blande lidt af de to brødre sammen og ligesom afslutter det. I mit hoved vil jeg have en bog for hver Benedict dreng, og at hun fortsætter i universet, er bare ikke godt nok. Jeg vil have syv Benedict-bøger. Færdig basta! :P

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg ville også helst have en bog om hver Benedict-dreng, men som hun selv siger, er de ældste for gamle til YA bøger - desværre.

      Jeg håber, du kan lide den :)

      Slet
  3. Stor fan her også. Super dejlige visuelle bøger. :)

    SvarSlet