lørdag den 24. maj 2014

Red - Alison Cherry

Originaltitel: Red
Forfatter: Alison Cherry
Serie: -
Forlag: Quercus
Sider: 322
Udgivelsesår: 2013
Læst på: Engelsk
Dansk titel: Ikke oversat
Kilde: ARC







Første sætning:  The banner fluttering in the breeze outside City Hall read SCARLETVILLE, IOWA: NATIONAL REDHEAD SANCTUARY.

***


Elite-elev. Skønhedsdronning. Kæreste med den lækreste fodboldspiller. Felicity har det hele. Og det er udelukkende på grund af hendes meget røde hår.

Felicity bor i Scarletville, verdens eneste fristed for rødhårede, hvor rødt hår bliver fejret, beskyttet - og er nøglen til succes.

Men Felicity har en hemmelighed. En rødglødende hemmelighed. Og hvis nogen finder ud af det, er hun færdig. For Felicity er faktisk naturlig blond. Og i Scarletville er det ikke godt at være blond.

***


Red er uden tvivl en af de mest overfladiske bøger, jeg nogensinde har læst! Jeg tror nok, det er meningen at det skal være satire, men det lykkedes bare aldrig rigtigt.

Felicity er en forfærdelig hovedperson. Hvordan skal jeg kunne sympatisere med en hovedperson, når jeg synes hun er den værste push-over og helt utrolig dum? Hun gør ingenting, fordi hun gerne vil. Alle hendes handlinger bliver hun tvunget ud i på en eller anden måde: skønhedskonkurrencen, alt det med hendes kæreste, hendes rutine og hendes oprør - intet af det er hendes selv, der starter!

Historien mangler i det hele taget interessante personer. Jeg kunne godt lide Jonathan, Ivy og Mrs. Kellogg, men det var også det. Alle andre er stereotyper og de virker som dukker i deres opførsel fremfor rigtige personer - der er ingen udvikling og de er alle sammen forfærdelige!

Historien er så ligegyldig, overfladisk, kedelig og absolut utroværdig! Og helt ærlig - en hel by, hvor rødhårede bliver behandlet som royale og alle andre bare har at bukke og skrabe for dem? Enhver voksen med en anden hårfarve ville flytte derfra med det samme i stedet for at blive et sted, hvor de tydeligvis bliver både mobbet og undertrykt - om ikke andet, så for deres børns skyld! Men jeg kan ikke hidse mig op over det, for jeg er virkelig ligeglad! Jeg er ligeglad med personerne, den rådne by og den elendige slutning.

For seriøst, slutningen er virkelig dårlig og ødelagde den smule, jeg havde til overs for bogen. Felicity lærer absolut INGENTING til trods for, hvad hun har været igennem. Det eneste, jeg brød mig om ved bogen, var sproget - det var let forståeligt og bogen blev læst ret hurtigt. Red er en af de bøger, du vil glemme det øjeblik du er færdig med at læse den - og du vil være taknemmelig for det!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar