fredag den 9. oktober 2015

Som en skygge - Brent Weeks

Originaltitel: The Way of Shadows
Forfatter: Brent Weeks
Serie: Night Angel #1
Forlag: Tellerup
Sider: 708
Udgivelsesår: 2015
Læst på: Dansk
Dansk titel: Som en skygge
Kilde: Anmeldereksemplar fra Tellerup








Først sætning: Azoth sad på hug i gyden, og det kolde mudder klemte sig op mellem hans bare tæer.

***

Den perfekte dræber har ingen venner. Kun mål.

For Durzo Blint er snigmord en kunstart, og han er byens mest talentfulde kunstner.

For Azoth er overlevelse en daglig kamp. Han er opvokset i Slummen og har lært på den hårde måde at bedømme folk hurtigt og at tage chancer.
Chancer som at bede Durzo Blint om at tage ham i lære som blodsvend.

Men for at blive antaget må Azoth lægge sit liv bag sig, skifte identitet til Kylar Stern og lære at navigere i blodsvendenes verden af politiske intriger og mystisk magi.
Og først og fremmest må han lære at udvikle sans for drab.


***


I 2012 var jeg i London, hvor jeg faldt over en trilogi af Brent Weeks. Egentlig var det bare forsiderne jeg faldt for, for de var dælme fine, men bøgerne kom med mig hjem. De endte på hylden sammen med alle de andre ulæste bøger og røg lidt i baggrunden. Indtil jeg pludselig fik en mail om, at den første i trilogien blev oversat til dansk og om jeg kunne tænke mig at læse den? Selvfølgelig! Og helt ærlig? Det burde jeg virkelig have gjort noget før. Hold da fast, den var fantastisk (og så er det danske cover altså bare uendelig smukt også!)

Historien har det hele; kompliceret plot der alligevel er til at følge, spændende personer der har dybde samt plottwists i massevis, der gør at bogen er noget nær umulig at lægge fra sig. Azoth er en levende hovedperson og meget kompleks, men alligevel var der tidspunkter, hvor jeg langt hellere ville have haft Durzo Blints historie som hovedfokus, for den mand har godt nok en interessant fortid! Der kommer indimellem små indblik i hans historie, men jeg sad konstant og ville have mere. Det vrimler dog med personer der er værd at stifte bekendtskab med og jeg kedede mig på intet tidspunkt. Intet er sort/hvidt og lige når man tror man har regnet en person ud, sker der noget uventet og en helt ny side vises. Det er så fedt!

Historien er bundet sammen af flere små historier, der langsomt flettes sammen og giver overblik og klarhed. Det er en til tider ret voldsom bog, der absolut ikke holder sig tilbage når det gælder mord, politisk spil og magtbegær. Samtidig har den sine sjove og kærlige øjeblikke og små sarkastiske stykker visdom som dette:

En advokat er en mand som kan begå større forbrydelserne inden for lovens rammer end de fleste forbrydere kan klare udenfor.

Det er fantasy, når det er allerbedst! Den udkom i går, så hvis du ikke allerede havde forudbestilt den, så skynd dig at få den købt hjem. Den er helt sikkert både tiden og pengene værd - også selvom størrelsen er en smule intimiderende.

2 kommentarer:

  1. Åhhh den er sååå god. Jeg elskede også Durzo Blint. Der findes faktisk en kort historie om ham - muligvis med noget af hans fortid - men den har jeg endnu ikke fået læst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er jeg nødt til at finde! NU! :D Tak for info!

      Slet