tirsdag den 29. december 2015

Over stregen - Jennifer Echols

Originaltitel: Going Too Far
Forfatter: Jennifer Echols
Serie: -
Forlag: Tellerup
Sider: 309
Udgivelsesår: 2015
Læst på: Dansk
Dansk titel: Over stregen
Kilde: Anmeldereksemplar fra Tellerup








Første sætning: "Det er den værste idé jeg nogensinde har hørt," sagde jeg til Eric. Så tog jeg en tår øl mere. "Lad os gøre det."

***

Det eneste 17-årige Meg ønsker sig er at komme væk ... Væk fra den lille soveby og væk fra forældrenes kvælende hverdag.

For at slå ventetiden ihjel indtil hun kan begynde på universitetet, lever hun det vilde natteliv.

Men en sen aften går det galt. En druktur udvikler sig
til en farlig leg på en jernbanebro, og hun ender med at blive anholdt.

Meg står nu med valget mellem en fængselsdom, der vil ødelægge alle hendes fremtidsplaner, eller et tvivlsomt alternativ der måske kan redde hende ...


***


Jeg havde overhovedet ingen forventninger til Over stregen og det viste sig helt sikkert at være en fordel. Havde jeg håbet på en dyb, interessant kærlighedsroman for unge, var jeg blevet dybt skuffet. Kedelige personer, klichépræget historie og en afslutning, der er alt for kort.

Meg er intetsigende, temmelig dum og utrolig overfladisk. Hun ævler konstant løs om, hvor lækker John er og forstår på ingen måde at nogen kan være interesseret i hende, når hun har blåt hår. Jamen seriøst, jeg fatter ikke at hun rent faktisk mener at en hårfarve kan have så stor betydning. Det er altså for dumt! Hun virker meget yngre end hun skal forestille at være og hun tænker stort set ikke på andet end sig selv. Det bliver trættende i længden. John er ikke meget bedre. Han fungerer bedst for mig, når han opfører sig som en voksen mand, men ind imellem har han skift til den unge mand, han egentlig er og det virker bare underligt.

Jeg synes ikke, Megs årsag til at opføre sig som hun gør, er særlig god. I teorien er det en god grund, men den virker forceret og urealistisk. Og så giver det slet ingen mening for mig at forældrene er så lidt med i historien, alt taget i betragtning. Det er sådan en skam, for historien kunne  have haft så meget mere dybde og været meget bedre, men i stedet bliver den bare til endnu en ungdomsbog, der forsvinder i mængden. 

Men Over stregen har, til trods for mine beklagelser, stadig fået 3 stjerner, både fordi historien i sig selv egentlig er ganske udmærket og fordi den er ret godt skrevet. Jeg tror, de småproblemer jeg har med sproget, har mere at gøre med oversættelsen end fortællingen. Historien om Meg og John og deres problemer er faktisk også ret god. Mit problem er kun med selve baggrunden for Megs opførsel. Skipper vi den del, fungerer det udmærket. Desuden kan jeg godt lide den langsomme udvikling der er mellem John og Meg, Det føles naturligt og sødt. Historien var medrivende og underholdende mens den stod på og det er kun forsøget på en alvorlig baggrundshistorie, der gør at den ikke får flere stjerner.

Som sagt skal du ikke forvente en dyb og interessant kærlighedsroman for unge, men hvis du vil læse en sød historie om to unge mennesker, der gerne vil genfinde sig selv og som begge er usikre omkring kærlighed, så er Over stregen en ganske udmærket bog.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar